Misaller bir hakikati akla
yaklaştırmak için tatbik edilen etkili ve ikna edici ve tesirli bir öğretme
tekniğidir. Muhatabı anlatılan seviyeye ulaştırmak için hakikate isnad edilen
bir merdivendir. Bazen süslü, bazen ibretli ve her zaman hakikat barındırın
sağlam bir merdiven.
Ezeli Kelamın sahibi, abdine bu yolla
tenezzül etmiş ve “Sahibin Kelamına” ayna olan Nur Risaleleri de bu tarikle
yaklaşmıştır, abd olmak için gayret gösterenlere.
Kul cüzi iradesini kullandıktan
sonra kalbine ilka edilen bir nur değil midir iman! Abd ve mümin olabilmek için
bir liyakat gerekir ve bir kesb lazımdır. Bu hak da ancak çalışma ve gayret ile
verilecektir. İnsan için ancak çalıştığının karşılığı vardır. Bu çalışma ve
gayrete misal merdivenlerinde atılan adımlarda dahildir.
Bizim hakikati idrak etme
gayretimizin bir neticesi olarak Rabbi Rahim misallerle bizlere tenezzül
etmiştir. İdrakimizi kolaylaştırmış ve Ezeli Kelamına bir sühulet vermiştir.
Hz. Musa Aleyhisselamın bu senin kelamın mı; diye hayretler içerisinde kalarak
sorduğu sualine mukabil, Ezeli Kelamın
şehadet aleminde bize teslim edilen tenezzülünde bir ünsiyet vardır. Aksi
takdirde bu ne anlaşılmaz bir şey diyerek başlamadan terk etmek için nefse bir
kapı olurdu.
Uzak hakikatleri görmek için
temsil dürbünü lazımdır, yüksek hakikatlere ulaşmak için temsil merdiveni lazımdır, dağınık hakikatlerin bir araya
gelebilmesi ve anlaşılabilmesi için temsil adında bir araya getirici bir sır
lazımdır. Bahsi geçen tarz Ezeli Kelamın manevi bir tefsiri olan Nur Risalelerinde
tatbik edilmiştir.
Tevhid sekizinci sözde anlatılan
temsille akla yaklaştırılmıştır. Namaza dördüncü söz, dokuzuncu söz, yirmi
birinci sözün birinci makamı pek harika bir merdiven olmuştur. Tabiat
Risalesinde en dağınık meseleler toplattırılmış küfrün beli kırılmış, tabiat
fikri parça parça edilmiştir. Daha ne temsiller ve hakikat izahları…
Hakikatler çocukların bile
anlayabileceği bir tarzla izah edilirken koca koca adamların idrak seviyeleri
es geçilmemiştir. Elhasıl, hakikat bahçesine samimiyetle ayak basan her
seviyeden insan istifadesiz bırakılmamıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder